Zadania zawodowe:
|
- udzielanie pomocy osobom niepełnosprawnym w realizacji zadań życiowych i uczestnictwa w życiu społecznym, wzmocnienia ich sił fizycznych i psychicznych, kompensowania różnych deficytów, przezwyciężania izolacji oraz przygotowania ich do pracy zawodowej;
- prowadzenie badań naukowych nad metodami oddziaływania na osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności i ich potrzebami edukacyjnymi, właściwościami rozwoju psychofizycznego i społecznego osób niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie a także wybitnie zdolnych;
- określanie uwarunkowań efektywności nauczania osób niepełnosprawnych;
- budowanie psychospołecznych podstaw rehabilitacji;
- diagnozowanie i rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży niepełnosprawnej;
- kierowanie osób niepełnosprawnych na badania psychologiczne w celu dokonania diagnozy procesów poznawczych;
- dobór swoistych metod oraz form nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz skutecznych strategii współpracy z rodzicami;
- realizowanie zajęć rewalidacyjnych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej (niewidomych, głuchoniemych, niepełnosprawnych intelektualne itp.);
- świadczenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży z różnymi niepełnosprawnościami, ich rodziców i nauczycieli;
- prowadzenie, wspólnie z innymi nauczycielami, zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej;
- prowadzenie zintegrowanych działań i zajęć określonych w indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych;
- współorganizowanie kształcenia integracyjnego włączającego dzieci i młodzież niepełnosprawną w proces kształcenia i wychowania;
- udzielanie pomocy zespołom nauczycieli i specjalistom prowadzącym zajęcia w opracowywaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz doborze form i metod pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami specjalnymi oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz niepełnosprawnych.
|